Ikke end opp i farfars garasje!

11 okt
Ikke end opp i farfars garasje!

“You snooze, you lose”, heter det. Det har jeg i hvert fall blitt fortalt hele livet. Fra tidlig av da jeg kom 10 minutter for sent ned til frokostbordet, og pannekaker ikke lenger var en del av lørdagsfrokosten, til senere når jeg bestilte ferie for sent og endte opp med å fly alene.

Helt ærlig skal jeg innrømme at pannekakene var hakket sårere, men begge illustrerer et poeng som vises gang på gang i næringslivet. For å overleve i et marked som konstant endres med dagens teknologiutvikling, kan man ikke sitte på bakbeina og fortsette “business as usual”.

Innovasjon og proaktivt arbeid

Alle kjenner historien om Kodak, det gigantiske foto-selskapet som synes digitalisering innen foto-industrien ikke var nødvendig da dette aldri kom til å slå an uansett. Det viste seg at dette var skivebom, da jeg sist så Kodak på en konvolutt bakerst i farfar sin garasje. Dette er dessverre ikke en uvanlig skjebne, og kan skje både institusjoner, dynastier og småfisk. Her er verken David eller Goliat immune og fellesnevneren er brannslukking og ”business as usual”.

Det er ingen fasit på hvilke tiltak som fører til suksess, og heller ingen garanti for at dette skjer. Det er likevel fire selskaper som viser seg å være ledende innen IT-bransjen gang på gang; Apple, Microsoft, Google og Facebook. Bortsett fra det faktum at de alle (nesten uten unntak) har eiere som droppet ut av universitetet, satser de stort og mye på innovasjon og proaktivt arbeid. Kommer morgendagens teknologi skulle disse selskapene helst vært der i går, og det er dette proaktive og innovative arbeidet som holder dem på tronen år etter år i en bransje som skifter fortere enn noen gang tidligere.

Jakten etter kortreist kompetanse

I Amesto Consulting streber vi etter et proaktivt arbeid ut mot konsulentbransjen. Eksemplene på dette er mange, men jeg skal i dette introduksjonsinnlegget spesielt trekke frem to av dem. Da vi fikk rammeavtale på IKT-konsulenttjenester hos Helse Sør-Øst RHF, fikk vi en jaktlisens i store deler av Norge. Det er for så vidt morsomt å kunne jakte på bjørn i Telemark og måker i Kristiansand, men dette er to forskjellige områder med forskjellig marked og krav til kompetanse.

Slik vil det være når vi skal levere konsulenter i de forskjellige fylkene. Vi jobber hardt for å kunne levere konsulenter på lik linje som de store konsulenthusene uten en eneste ansatt konsulent.

Skal vi kunne gjøre det må vi finne lokal kompetanse, kontakte nisjemiljøene og spesialistene som finnes der ute. Her kommer et av de proaktive tiltakene vi gjør for ikke å bli Kodak og ende opp nedstøvet i farfar sin garasje. Selv om oppstarten har vært hektisk nok, jobber vi med å finne kompetanse selv der etterspørselen ikke enda er så stor. Dette gjør vi for å være klare for det som kommer når det kommer. Vi ønsker å være i dag, dit morgendagen bringer oss.

Det andre proaktive tiltaket House of Consulting har igangsatt som jeg skal snakke om i dette introduksjonsinnlegget er meg! (Dyrt tiltak som kan lønne seg over tid, forhåpentligvis). Siden dette er mitt første innlegg på bloggen tenkte jeg at en liten introduksjon av meg og min rolle i House of Consulting er på sin plass.

Masterstudent på vei inn i helsesektoren

Av det varierte teamet hos oss, får jeg nok rollen som Simba fra løvenes konge. Selv om jeg ikke har den lengste erfaringen, tar jeg dette igjen med nysgjerrighet og kanskje en i overkant høy tro på meg selv (sier selvsagt ikke dette høyt, men er ikke nødvendigvis uenig hvis du forteller meg så). Jeg studerer organisasjonspsykologi ved Universitetet i Oslo, og starter på mitt femte år til høsten med en spennende oppgave inn mot helsesektoren.

I tillegg til dette dropper jeg innom House of Consulting en gang i ny og ne for å hjelpe til med det proaktive arbeidet nevnt ovenfor. Utenom dette bruker jeg den tiden jeg kan på å reise, og i år ble det India. Siden dette innlegget skulle være «ikke for langt, ikke for kort, men akkurat passe» (som er en utfordring i seg selv), kommer jeg til å runde av dette innlegget her. Derimot kan det hende det kommer et pikslete bilde på bloggen fra India i løpet av sommeren, for de som ønsker å se hva en «HoC-er» bruker feriene sine til.

Avslutningsvis vil jeg igjen vektlegge hvor viktig det er å følge med i tiden, være der før det skjer og ikke gro fast med “business as usual”. Jeg håper derfor at dere som leser dette har et bevisst forhold til viktigheten av proaktive tiltak, enten det er i forhold til IT-systemer, arbeidsforhold, arbeidsmetodikk eller alle forhold nevnt over. Vi i House of Consulting har i hvert fall ikke tenkt til å ende opp i farfar sin garasje, og det burde ikke du heller!

Christina Natalie Lunde

Digital Researcher
Digital markedsføring og kartlegging av nye konsulenter/konsulentselskaper til vårt nettverk.
Christina Natalie Lunde

Latest posts by Christina Natalie Lunde (see all)

LEGG INN KOMMENTAR