Hjelp, vi skal på digital detox!

12 okt
Hjelp, vi skal på digital detox!

“Et kjapt Google-søk viser at nettsidene til House of Consulting havner på side nummer 19 millioner-og et eller annet”. Slik slang ekspertene i Cloudnames det rett ut på bordet. Takk for de gode nyhetene, liksom. Vi var fullt klar over at den digitale satsingen vår ikke akkurat hadde vært førsteprioritet ennå, men stod det virkelig så dårlig til?

Etter litt for laber aktivitet på våre nettsider og sosiale medier over litt for lang tid, fikk brødrene Jan Sollid Storehaug og Pål Storehaug i Cloudnames i oppdrag å evaluere våre digitale plattformer. Kort fortalt så er disse eksperter på nettsider og digital markedsføring, og har seriegründer Jan som daglig leder i spissen.

Og dommen? La oss bare si at vi har mye forbedringspotensiale.

Dritgode på å finne riktige konsulenter

Som Jan sier i denne artikkelen, kan digital markedsføring være ti ganger så effektivt som tradisjonell markedsføring, og det forutsetter at man har en digital strategi og et nettsted som er bygget for digital markedsføring.

Vel, det har tydeligvis ikke vi. Ennå. Vi i House of Consulting er dritgode på å finne de riktige konsulentene med kompetansen våre kunder etterspør, men den hittil nokså ikke-eksisterende digitale strategien har enn så lenge dessverre havnet litt i skyggen. Ikke fordi vi ikke har peiling, lyst eller ork, men fordi vi har hatt noe begrensede ressurser og rett og slett har prioritert å finne de beste konsulentene til de kuleste oppdragene.

Nå er det imidlertid på tide å satse stort på flere områder, og våre digitale plattformer skal få et kraftig løft og nå nye høyder. Noen ganger må man bare kutte ut alt som ikke fungerer og starte med blanke ark: Det er tid for digital detox!

Mer trafikk og større synlighet

Så er vi altså ikke i nærheten av å være så tilgjengelige som vi burde. Hva gjør vi da? Synlighet og trafikk er to svært essensielle nøkkelord i digital markedsføring. Det vil kreve hardt og målrettet arbeid, men vi har absolutt ingen planer om å ligge på latsiden.

I likhet med detox skal vi fjerne alt det dårlige og “usunne” som ikke fungerer, og erstatte det med optimalt innhold og design. Vi skal lage en digital strategi, og den skal være pokker så god!

Lag en digital strategi – og bruk den!

Nye trender innen digital markedsføring kommer og går fortere enn man rekker å si “oppdatert”. Når man endelig får satt i gang og har rukket å bli noe kjent med den siste, har det plutselig dukket opp noe nytt. For ikke lenge siden var det video som gjaldt på Facebook, nå er det livestreaming. I disse dager belønner LinkedIn-algoritmene deg når man kommenterer under innleggene i nyhetsstrømmen, og neste uke? Ja, da er det plutselig noe helt nytt på markedet.

Arbeidet rundt digital markedsføring er mye lettere å forholde seg til dersom man først og fremst legger en god og nøye gjennomtenkt plan, og da slipper man ofte ubehagelige overraskelser underveis.

Etter noen effektive (og digitale, må vite!) møter med Cloudnames over den geniale videokonferansen appear.in, har vi kommet frem til at vi skal jobbe etter en forhåndsbestemt plan for å oppnå mer trafikk og synlighet på våre digitale kanaler. Kort oppsummert så skal House of Consulting sammen med markedsteamet i Amesto:

  • Planlegge vår digitale strategi
  • Nå ut til flere i sosiale medier
  • Gjøre nettstedet vårt om til en salgsmaskin
  • Konvertere våre besøkende til nye kunder
  • Skape engasjement hos våre kunder

Der! Da har vi fått oppskriften, så dette burde vel gå på skinner? Eller?

Digital reise – men først lading av batteriene

Vi ønsker å dele den digitale reisen vi nå har foran oss med dere, og dette er bare begynnelsen. Våre digitale plattformer skal gjennom en heftig detox, og vi gleder oss til å se hva som kommer ut på andre siden. Her skal det satses for fullt!

Men i dag tar jeg sommerferie. Inntil jeg er tilbake igjen på jobb, tar jeg en velfortjent pause fra den digitale verdenen og alt som hører med, for å så klaske til med liv og sjel når jeg er tilbake i august.

Først venter stranda i Hellas, Norges vakre fjell og daler og kvalitetstid med mine nærmeste. Det er viktig å være tilgjengelig og tilstede i jobbsammenheng, men noen ganger er det nødvendig å koble helt av. (I den grad jeg klarer å holde meg unna, da!).

Så bli med; (digital) fortsettelse følger!

Ha en strålende sommer!

Christina Natalie Lunde

Digital Researcher
Digital markedsføring og kartlegging av nye konsulenter/konsulentselskaper til vårt nettverk.
Christina Natalie Lunde

Latest posts by Christina Natalie Lunde (see all)

LEGG INN KOMMENTAR

IT konsulent lønn: Amesto Consulting blogg it konsulent lønn